Pasarea vopsită – Jerzy Kosiński (recenzie)

Mulți scriitori au abordat tema cruzimii de care omul este în stare în numele războiului, ideologiei și urii față de semenii săi, dar puține cărți vor depăși romanul de debut al lui Jerzy Kosiński, Pasărea vopsită, în ceea ce privește descrierile tulburătoare ale ororilor și barbariilor.

Povestea lui Kosiński urmărește parcursul traumatizant al unui băiețel, în timpul anilor grei ai celui de-al Doilea Război Mondial și în perioada imediat următoare. La începutul războiului, pe când avea doar șase ani, copilul este trimis de părinții săi la țară, unde se credea că va fi la adăpost. Însă băiatul, cu părul negru și pielea măslinie, va ajunge să rătăcească singur dintr-un sat în altul, prin mlaștini înghețate și păduri întunecoase, uneori vânat și torturat de săteni și doar rareori adăpostit și ocrotit, ducând o luptă crâncenă pentru supraviețuire. Experiențele și faptele sale trec dincolo de limitele umanității, dar Kosiński nu-și abate niciodată privirea și nu permite nici cititorului să o facă. La fel ca pasărea cu penele vopsite multicolor, respinsă și apoi ucisă brutal de suratele ei care nu o recunoșteau ca fiind una de-a lor, băiatul își caută și el, zadarnic, locul printre oameni.

Jerzy Kosiński, unul dintre cei mai originali prozatori ai secolului XX, creează în acest roman clasic un univers precum cel imaginat de Hieronymus Bosch, o lume a excesului îngrozitor, a absurdului temerilor și credințelor populare, unde domnesc violența și ura nestăpânită. Cu stilul său lapidar și imaginile vii, examinând apropierea dintre teroare și cruzime, pe de o parte, și inocență și iubire, pe de alta, Pasărea vopsită este o carte chiar mai relevantă pentru societatea actuală decât a fost la publicarea sa inițială.

Din toată proza remarcabilă care a rezultat după cel de-al Doilea Război Mondial, Pasărea vopsită de Jerzy Kosiński este mai presus de toate celelalte scrieri. O operă extraordinară și o adevărată celebrare a voinței individuale. Nimeni n-ar putea s-o citească și să rămână indiferent. Romanul acesta ne îmbogățește literatura și viețile.“ Jonathan Yardley, The Miami Herald

„Extraordinară… efectiv cutremurătoare… una dintre cele mai puternice cărți pe care le-am citit vreodată.“ Richard Kluger, Harper’s Magazine

Nu este ușor să scrii despre o tragedie. Trebuie să îmbraci urâtul în haine curate pentru a putea fi suportat (ca să nu folosesc cuvântul plăcut) de cititori. Iar dacă aceasta este regula, Kosinski ar putea fi cel mai mare infractor din mica selecție de literatură despre Holocaust.

Conținutul cărții este foarte dificil de citit, clar nu este pentru toată lumea, cu violența sa necruțătoare și cu incidente (nu rare) de viol, bestialitate și abuz fizic asupra unui copil foarte mic (naratorul).

La scurt timp după ce a fost despărțit de părinții săi, el este transportat din sat în sat și de la țăran la țăran pentru a fi îngrijit, aproape toți alertați de trăsăturile sale întunecate de „țigan”. El este ticălosul lipsit de drepturi al Istoriei. Aproape toți acești potențiali îngrijitori sunt brutali din punct de vedere fizic, superstițioși și înapoiați.

Violența neînduplecată nu permite un singur moment de reflecție. Trebuie să fii mereu pe picioare, anticipând următorul viol sau următoarea bătaie. Pe parcursul romanului violența nu a devenit niciodată anestezizantă, așa cum au făcut-o alți autori în romane similare despre Holocaust.

Autorul nu are nicio problemă să-ți spună că Dumnezeu nu va fi acolo să te ajute și că partidele politice sunt la fel de crude și manipulatoare ca istoria însăși. Având în vedere cursul istoriei secolului al XX-lea, există multe motive întemeiate pentru a ajunge la astfel de concluzii. Într-o ficțiune, totuși, un cititor are nevoie de spațiu pentru a respira și de spațiu în care personajele să aibă o auto-reflecție atentă. Naratorului (cât și cititorului) i se refuză toate acestea aici – pur și simplu pentru că încearcă să ajungă până a doua zi. Asta pentru că realitatea crudă a acelor timpuri nu permite momente de respiro, deoarece dacă ar fi permis probabil jumătate dintre cei care și-au pierdut viața atunci, acum ar fi fost în viață.

Și totuși titlul? De unde vine titlul? Și ce legătură are o pasăre cu vopseaua și cu holocaustul?

Am să las un citat mai jos care va explica mai mult decât titlul. Va atinge ideea atât de actuală privind acceptarea individului în societate. Pe parcursul vieții ne schimbăm, societatea, suferința, ambițiile ne obligă să ne reevaluam principii, să facem alegeri, să urmăm anumite filosofii sau sa construim altele. Ce se întâmplă atunci când societatea consideră că ne-am schimbat PREA mult pentru viziunea pe care ea o reprezintă? Ce se întâmplă cu cei pe care societatea îi consideră diferiți? Ce se întâmplă când pasărea care s-a vopsit în alte culori decât cele acceptate unanim de societate?

,,Când era mulțumit de nuanțele obținute Lekh întorcea pasărea și o vopsea pe aripi, pe cap și pe piept în culorile curcubeului, până devenea mai colorată și mai strălucitoare decât un buchet de flori sălbatice. Apoi mergeam amândoi în desișul pădurii și îmi poruncea să o țin în mână și să o strâng ușor. Pasărea începea să se agite și atrăgea alte păsări, din aceeași specie, care zburau agitate deasupra capetelor noastre. (….)

Când deasupra noastră se adunau un număr destul de mare de păsări, Lekh îmi făcea semn să eliberez captiva. Ea se înălța în zbor, fericită și liberă, ca un curcubeu pe fundalul norilor, și apoi se avânta spre stolul de păsări cafenii, care aștepta. Pentru o clipă păsările erau confuze. Pasărea vopsită zbura de la un capăt al stolului la celălalt, încercând în zadar să își convingă rudele că era de-a lor. Cu cât mai zelos încerca să intre în rândurile stolului, cu atât era împinsă din ce în ce mai departe. Curând apoi, vedeam cum, păsările o atacau sălbatic. (…) Când găseam pasărea vopsita, de obicei era moartă.,,

Între timp am aflat ca această carte a fost ecranizată și sunt foarte curioasă de acest film.

TRAILER FILM – THE PAINTED BIRD