Copilul E – Steve Tasane (recenzie)

Descriere:

Un grup de copii fără documente de identitate, având litere drept nume, sunt nevoiți să trăiască într-o tabără de refugiați. Au povești de viață, dar nu și acte care să le dovedească. Rămași ai nimănui, încearcă să clădească împreună o nouă familie și, în același timp, își doresc cu ardoare să păstreze vie amintirea vechilor identități. Vor fi ascultați și crezuți? Iar daca nu, ce li se va întâmpla?

Recenzie:

„Nu suntem închiși în Tabără. Suntem liberi să plecăm oricând dorim. Liberi să ne întoarcem. Poate nu suntem chiar închiși aici, dar ne opresc să mergem înainte. Paznicii sunt aici ca să ne împiedice să prindem vreun tren, vreo cursă a unui camion sau vreo barcă, să mergem prin tunelul care să ne ducă într-un loc în care e mâncare destulă, și adăpost, și căldură. Suntem liberi să ne ducem înapoi. Să trecem dincolo de Șanțul Adânc, unde Tabăra se deschide spre zona rurală și pe unde e drumul înapoi. Drumul spre casă. Dar nu mai e nimic la care să te întorci. Casele noastre au dispărut sub bombe. Familiile noastre au fost împușcate de soldați. Școlile noastre au fost arse. Sau am putea rămâne aici. În noroi. E o lume liberă. Dar și aici nimeni nu ne place, pentru că noroiul e prea aproape de casele, de școlile și de magazinele de care aparțin Paznicii și familiile lor.”

Copilul E este mai mult decât o mărturisire. Povestea Copilului E curge precum o poezie prin inima cititorului.

Copilul E este o carte importantă. Pentru umanitate, pentru viitor, pentru păstrarea speranței și pentru aprofundarea înțelegerii noastre despre esența umană, despre a ceea ce înseamnă a fi om. Povestea este plasată într-un fel de tabără, undeva în timp. Aceasta este, pentru mine, frumusețea și atracția acestei narațiuni. S-ar putea întâmpla oriunde, oricând, oricui.

Intriga șerpuiește prin lumea protagonistului „E”, un copil optimist la modul nemărginit (cel puțin), din ziua nașterii sale până la punctul culminant emoționant și dramatic de la final. Pe parcurs întâlnim alți copii, alte litere, alte destine, alte lecții.

Ceea ce este atât înălțător, cât și sfâșietor este faptul că Copilul E nu este victima suferindă, cu lacrimi mereu în ochi, pe care o vedem în general în lume – el este un băiat tipic de zece ani – nesfârșit de curios, energic, jucăuș și dornic să ajungă la inimile celor din jur. Aflăm despre noroiul care îi guvernează viața (atât la propriu, cât și la figurat) – unde doarme, cum este vremea, ce poate găsi să mănânce deși îi este în permanență foame, deoarece copiii neînsoțiți par să fie cei care cad între crăpături când vine vorba de a fi îngrijiți în taberele de refugiați. Dar mai presus de toate, el ne povestește despre jocurile pe care le joacă și despre aventurile pe care le are și cine se alătură în acest drum fără culoare pe care nu el l-a ales, ci a fost nevoit să îl parcurgă pur și simplu cu o pensulă plină de speranță în mână.

În această carte găsim acea fericire prezenta in ciuda tuturor lucrurilor, acea bucurie care nu ar trebui sa existe dar care însă e prezentă deoarece un copil poate arunca un văl peste răutate și neșansă.

Narațiunea s-ar fi putut răsturna atât de ușor în sentimentalism, înfățișând Copilul E ca o victimă, dar nu este așa. Vocea este absolut autentică. Îi aud vocea sinceră explicând ce se întâmplă – iar a reuși să scrii ca adult, portretizând un copil protagonist este un lucru dificil. Tasane reușește să ne aducă viața Copilului I în detalii sfâșietoare în această scurtă carte simplă. Este atât șocant, cât și înălțător. Ar trebui să fie lectură obligatorie pentru toti adulții și copiii din întreaga lume. Poate așa vom reuși să aflăm motivul acestei lumi stricate și cum putem încerca cu toții să o reparăm, astfel încât Copilul E să primească un nume și o casă.

„Dacă nimeni nu ne va asculta poveștile, nu vom scăpa niciodată din acest loc. Nu o să ne găsim niciodată o nouă casă.

Nu o să avem niciodată povești noi și nu o să ne putem trăi viața.”

Categorii: