Jumătate de soare galben – Chimamanda Ngozi Adichie (recenzie)

Mult asteptatul roman al Chimamandei Ngozi Adichie isi plaseaza actiunea in Nigeria anilor 1960, in perioada nefastului razboi dintre Nigeria si Biafra in care mii de oameni au fost masacrati cu sange rece si care a costat tara peste un milion de vieti.Trei personaje sunt prinse in iuresul evenimentelor politice din acest deceniu tumultos. Primul este Ugwu, un baia sarac de la tara angajat ca servitor in casa unui profesor unviersitar. Al doilea este o tanara din clasa de mijloc, Olanna, care decide sa traiasca impreuna cu profesorul, abandonand privilegiile unei vieti de lux in Lagos pentru oraselul universitar prafuit si pentru idealismul si charisma noului ei iubit. Iar cel de al treilea este Richard, un englez inalt si timid, fascinat de sora geamana a Olannei, figura enigmatica si distanta care refuza sa apartina cuiva.Din momentul in care Olanna devine martora unor orori inimaginabile la inceputul razboiului, toate aceste personaje sunt aruncare in valtoarea unor evenimente care ii vor desparti si apropia in cele mai neasteptate feluri.Pe masura ce trupele nigeriene avanseaza si ei fug ca sa scape cu viata, idealurile le sunt puse la grea incercare- si la fel si loialitatea unuia fata de celalalt. Acest roman extraordinar vorbeste despre Africa insasi, despre responsabilitatea morala, sfarsitul colonialismului, apartenenta etnica, despre clase si rase si despre felul in care dragostea poate complica toate aceste lucruri.

Am citit această carte și am scris această recenzie înainte de 24 februarie 2022, când percepția umană asupra războiului s-a schimbat din ficțiune în realitate, când trecutul privind ororile războiului a venit peste noi fără să bată la ușă. Probabil ar fi fost mult mai dureroasă parcurgerea acestui roman dacă l-aș fi citit acum, însă am să las recenzia așa cum este scrisă, fără ca impactul realității actuale să își facă simțită prezența, cu singura implicare emoțională provenind doar din cuprinsul războiului trecut prin filtrul povestirii. Ultima recenzie înainte ca războiul să iasă dintre paginile cărtii și să se încăpățâneze să rămână în realitate….

Jumătate de Soare Galben spune o povestea împletită a vieților a trei personaje din Africa în anii 1960. Ugwu este un băiat de casă de 13 ani care lucrează pentru un profesor universitar plin de zel revoluționar. Aproape în fiecare seară, acasă la profesor, prietenii lui iau masa și petrec noaptea vorbind despre lucruri care ar fi trebuit făcute în politică. Ugwu, care vine dintr-un sat mic, își vede stăpânul ca pe Dumnezeu. Îl venerează pe profesor și încearcă din greu să învețe limba engleză și să fie mai informat. Când stăpânul său anunță că o doamnă va veni să stea cu ei și îi ordonă lui Ugwu să facă curățenie în casă până când totul strălucește, Ugwu este îngrijorat. Dacă nu-i place doamna? Dacă această doamnă este ca unul dintre vizitatorii frecventi ai stăpânului său, zgomotoasă și îndrăzneață? Dar când Olanna intră în casă și vorbește fluent engleza, Ugwu știe că trăiește pentru a o sluji pe Olanna.

Olanna, o tânără strălucitoare, educată la Londra, și-a abandonat familia bogată în oraș pentru a locui cu profesorul. Ea refuză să-și asculte mama și tatăl, s-a despărțit de iubitul ei bogat pentru a veni la Kano. Dintre toți oamenii cu care a vorbit, doar sora ei geamănă, Kainene, este cea care îi sprijină. Olanna a fost întotdeauna fiica bună, iar Kainene, este cea rebelă. Cu toate acestea, Kainene are o înclinație spre afaceri și rămâne în oraș pentru a ajuta afacerea tatălui lor. Când Olanna este dulce și prietenoasă, Kainene este rece și nemiloasă. La una dintre petrecerile la care familia trebuie să participe, Kainene îl întâlnește pe Richard.

Richard, cel de-al treilea personaj din carte, este un englez care a venit în Africa din curiozitate pentru cultura acestei țări, iar mai târziu decide să scrie o carte despre cultura nigeriană. El se îndrăgostește de Kainene și în curând se mută cu aceasta în casa ei din Port Harcourt. Personalitatea puternică a lui Kainene îl lasă adesea pe Richard să se întrebe dacă ea are într-adevăr nevoie de el. Richard este hotărât să-și finalizeze cartea și să meargă să locuiască în Kano, unde are o casă, pentru a lucra la scriere. Acolo îl vizitează adesea pe Olanna și pe profesor. El devine vizitatorul frecvent al adunării de noapte a profesorului.

Nigeria își câștigă independența în 1963, dar trei ani mai târziu, în 1966 a început o lovitură de stat sângeroasă. Mai târziu, în 1967, a fost urmată de un grup de oameni igbo, inclusiv profesorul, prietenii săi, Olanna și Kainene, care au militat pentru separare si pentru nașterea unei noi republici, Republica Biafra. Cu toate acestea, Nigeria nu agreat ideea Biafrai și a blocat regiunea din aprovizionarea cu alimente, a provocat foamete totală și două milioane de biafrani au murit. În 1970, Biafra s-a predat Nigeriei și s-a reintegrat în Nigeria.

Adichie ilustrează atât de viu foametea și oamenii pe moarte din Biafrans. Citind-o, am putut simți frica oamenilor, speranța și apoi, conștientizarea că nu vor câștiga niciodată. Ea descrie atât de bine degradarea vieții Olannei încât de multe ori mă gândeam: stai, s-a înrăutățit? Citind această carte, am învățat multe despre o țară pe care o ignorasem.

Nu m-am putut însă bucura cu adevărat de lectură din cauza dramei care încurcă viața personajelor. Adesea am simțit că nu sunt necesare, dar privind în urmă, probabil că sunt o modalitate bună de a ilustra personalitățile personajelor atunci când se confruntă cu pericolul. Jumătate de Soare Galben arată că ideologia și visul pot zdrobi pe cineva fără milă.